Friday, January 7, 2011

~ Pesananku Buat KakaK ~

Actually, I never know when she started this kind of business.
What I know is, she just selling out her “preloves items” only which is used cloth to be sold to people by online.

Then, suddenly, she makes her first headband just for fun or just to fill her wasted time.
Then she posted it on her blog. The good is, people keep asking, ask her to do this & do that and she did.
Starting from that she doing headband as her side income.
Macam macam jenis dah die buat & sambutan sangat menggalakkan. Serius. Sangat menggalakkan!
Yang aku tau ade sorang customer tu order sampai 10 headband. Tu paling banyak aku rase yang order skali gus. Memang masak arr kan kakak nak menyiapkan sume tu. Belum masuk sampingan sampingan yang lain lain lagi sampai 4-5 headbands. Huhu~
But, its ok, she fine. Jahit menjahit ni adelah kelebihan die.

Mengenai rekaan plak, normally aku yang akan tukang judge untuk headband die. Hahaha~ kire aku ni assistant designer arr. Wahh! Glam kau! Akaka~
Bagi aku, aku jenis membukakan lagi minda kakak aku untuk buat ni, buat tu. At the end die setuju & ade jugak yang membelinye. So, im happy with that.
Walaupun aku tak dapat pape komisen, I don’t mind at all. Because, sometimes die ade gak belanjer aku something sebagai pernghargaan. Normally, makananlah yang dimintak. Hee~

Kalau korang rase free nak tengok headband kakak aku or preloves items just click here & here.

About price, I always tell kakak to not put the price too high. Serius! Bile harge mahal orang tak mau beli. & of course sales akan down giler giler arr kan. So? Macam tak gune arr buatpun kan headband die tu. And bende yang slalu aku ingatkan kakak adelah jangan letak terlalu mahal sebab akan menyebabkan riba’. Bende ni yang aku paling risau. Letak harge yang berpatutan & tak terlalu melampau tu bagus. Kite selamat.
Bukanlah aku ni seorang yang alim tentang agama segala bagai, tetapi sekadar saling kongsi berkongsi ape yang tau & ingat mengingati. Itu sahaja. Kan kakak? Hee~

Sebab sesetengah orang kat luar sane tu, kos untuk buat bende tu takdelah mahal manepun, boleh kate dalam RM8-9-10 untuk produk die, jual sampai puluh puluh ringgit, ratus ratus ringgit. Hello??? Firstly, produk ko tu baru je nak dikenalkan kat pasaran. Belom dapat pape achievement dari sesiapa. Belom diiktiraf oleh sesiapapun. Eloklah kalau memadai dengan ape yang dirasekan ok! Ini memadai. Bagi aku untuk, jual barang eloklah tak lebih dari sekali ganda harga dari kos produk tu. Kos kat sini adelah main kos & sub kos. 

Melainkan dah well establish, dapat achievement dari mane mane pihak. Ok! Itu aku rase dah boleh letak harga yang lebih tinggi skit. Sebab itu dah jadi sebagai pengiktirafan & sebagai pengalaman yang digunekan & idea yang dicurahkan & kerahan tenaga yang digunakan. So, ok!

So, sesiapa yang nak nengok or want to buy it. Silalah melawat blog kakak aku & facebook die. Be friend first!. Aku bukan nak promote mane mane headband kakak aku ni. Sebab aku tak dapat ape ape keuntunganpun. Kan kakak? Hehe~

Im here just wanna share that harga itu main peranan, kalau harge rendah dan dapat sambutan yang memberansangkan dan keuntungan yang sedikit, tak ape asalkan ia adalah perkara yang menyelamatkan kite nanti. Tetapi kalau harge yang tinggi & dapat sambutan, kalau ia dikire sebagai riba’. Wallahualam.
Fikir fikirkan…

*no picture for this entry

Thank you!
Thanks for buying my sis headband! *big grin!

~ Jaa ~ 

2 comments:

*loue me* said...

auw..apahal tiba2 ko jadi sweet untuk promote my craftwork ni?terharu aku..

hmm..nnt akan ku fikirkan mengenai cake from secret recipe ataupun sushi..

tp tgk dulu la.hahaha

KuaLaM KeinDahaN said...

eyhh.. hahaha~

cake? yes! that what i wanna hear. ngahahaa~ :D