Sunday, April 10, 2011

~ Saya Mengada ? Yes I AM ! ~

Cter ni bukanlah aku nak luahkan perasaan yang buruk or seangkatan dengannyer.
Owhh! Tidak tidak!
Ini cume memang aku tau yang aku ni mengada skit.
Skit jerlah. Tak teruk manepun.
Ermm! Sume orang memang ade perasaan yang macam aku nih.
Kalau tak, ermm. Maybe once in their life…
So, pe yang aku mengada sangat nak menaip ni?
Haaa…
Mari kite sentuh skit bab makan.

Actually, bab makan ni aku memang tak kesah.
Kasilah pe makanan yang korang nak aku makan.
I’ll eat it!
KECUALI MAKANAN YANG HARAM, NON-HALAL,
BATU, KAYU, PASIR, TANAH & SEANGKATAN DENGANYER.
Cume! Bagi sesetengah manusia ni memang ade jugaklah makanan yang TIDAK dimakan.
For example, maybe “A” tak makan ayam sebab alah.
“B” tak makan daging sebab panas.
Even Tun Mahathir kitepun tak makan kepala ikan sebab kate boleh melemahkan daya ingatan kite.
So, that is normal for people with the name of “HUMAN” that living on this earth.
So, aku pun ade jugaklah jenis makanan yang tidak dimakan.
But, normally, makanan yang aku tak makan ni sebenarnyer like sume orang makan.
Just segelintir jer yang maybe serupa dengan aku.
Hehehe~

So, ade 2 jenis makanan yang aku rase memang kepantangan aku skit.

Firstly, instant noodle.
Means, maggi, mamee slurp, cintan & yeah segala jenisnyerlah.
Dulu mase aku kecik kecik yes!
I admit yang aku memang suke giler arr makan.

Kalau lapar jer mesti buat. Siap wat tempahan lagi kalau sape sape nak makan (mama).
Kami (aku & sis re3n) boleh masak.
Takde masalah. Tu kire makanan sampingan bile mase lapar or malas nak memasak segala bagai arr.
Then, bile semakin lame aku semakin kurang makan.

Until lah, ade pertalian yang mengalami sedikit permasalahan dengan masalah kesihatan.
So, bile pergi berubat & segala bagai, mostly,
Doctor akan cakap masalah berpunca dari makanan segera.
Contohnyer, instant noodle tu sumelah. Sebab color yang ditaruk dalam serbuk tu.
So, bile aku terdengar akan perkara tersebut.
YES! Aku terus stop makan.
Mase tu adelah nga time form 5 or umur 18 tahun camtulah.
Time ni ko bagilah or hidanglah kat aku, seriously aku TIDAK akan makan.
Even nga lapar tahap giler giler ni, I’ll never eat it.

Serius! Cakaplah aku mengada nak mati ke. Fine!
Aku boleh accept. Takde masalah. Ehehe~
CUME!!! Instant noodle ni aku just makan mase pergi hiking or masuk hutanlah
Yang melibatkan tidor dalam hutan.
That! Aku akan makan.
Reason?! No specific reason. Hee~
It just, dalam mind set aku dah taruk awal awal macam tu. So, memang susahlah nak ubah.
But! Disebabkan aku dah lebih dari 2tahun 6bulan lebih lebih tak masuk hutan or hiking tu sume.
So, aku memang tengah stop arr skrang ni.
Itu secara officially arr.

2nd makanan yang aku tak makan adelah ikan keli.
Urghhh!
Dulu dulu mase kecik kecik memang aku makan. Aku mengaku lagi.
Kes aku tak makan ikan ni sebab dulu dulukan ade pernah diberitahu yang ikan keli ni diberi makan “najis”.
Like whole family akupun tak makan lepas kes tu walaupun bukanlah kes kat tempat aku duduk mase tu.
Najis pe aku tak sure arr.
So, sejak tau dari hari tu memang terus keluar dari menu makanan aku.

Walaupun skrang ni banyak ikan keli diternak dalam sangkar,
& diberi makanan yang bagus bagusand menyihatkan ikan tu.
Maaf to say! Aku memang tak makan jugak.
Andai kate menu kat tempat yang aku makan tu just ade lauk ikan keli, telor, sayur, ikan bilis.
Aku hanya makan semua lauk tu kecuali ikan keli.
But, my family dah start makan ikan keli yang diternak.
Diorang kate sedap.
Urghh! Tak tau lah camno raso die.
Eden dah tak makan sejak berkurun lamonyerr.

Nampak mengada gile macam nak hempuq kepala aku kat dinding jerkan?
Hahahaa~
Aku tau & aku tak kesah.
Yeah! Aku memang mengada skit.
Tapi, aku mengada ade sebab.
Sebabnyer adelah kes kes yang membuatkan terus hilang dari keinginan untuk dimakan.

Haa! Ade satu lagi makanan yang aku tak makan.
Iaitu telur masin.
Yang ni serious aku tak tau apsal aku tak makan.
Nak kate ade sejarah hitam NOPE!
Tapi, lidah aku macam tak leh terima telur masin hadir dalam perut aku.
Tapi, kalau paksa makan boleh jer.
Ntah, maybe rase die macma pelik skit kot.

Tapi, aku ade keinginan nak cube rase makanan pelik macam grasshopper,
Ulat pe ntah yang kat Sarawak ke sabah, landak, tenggiling.
Makanan yang unik tapi boleh dimakan &
Tak dicatat sebagai makanan yang haram untuk ditelan ke dalam perut.


 




*Semua Picca Adalah Sumber Dari Google Yang Pintar!

Tapi, secara jujurnye, aku boleh jer nak makan sume tu.
Perut & lidah aku boleh jer terima.
Tak kesahpun.
CUMA! Aku sendiri yang takmo & paksa supaya tak makan.
Tu jer. *big grin!

*P.E.A.C.E.P.E.O.P.L.E*

~ Jaa ~

4 comments:

::FAIZ:: said...

tak la ngada sangat....aku ikan air tawar mmg aku tak makan....
pastu aku ni tak makan ikan rebus atau stim.
sayur aku makan sayur tertentu je... pucuk2 ubi... sory aku tak makan...

euw, nmpk sgt belagak divakan...

matila statement.....jgn baling aku ok....

KuaLaM KeinDahaN said...

ahahahaa...
ini lg teruk nih..

*xpa, cheq xbaling hang, cheq balik batu kt hang. ahahah :D

*loue me* said...

sedap ooo ikan keli masak sambal..mama aritu baru masak.u shd try someday

KuaLaM KeinDahaN said...

erghh! sorry! aku xkan mkn ok. ahahaha
even smlm member bdk umah aku masak ikan keli gorengpun aku xmkn tau.. ahahaha~