Saturday, June 25, 2011

~ EgoistiK ~

Setiap manusia di dunia ni mempunyai salah satu perangai iaitu EGO.
Ego memang tak boleh lari dari sifat manusia.
Samada sifat itu yang positif or sebaliknya.
Hanya kerana ingin menjaga diri sendiri maka habis tidak dibiarkan yang lain.
Yang bagaimana?

Yang positif, sebagai contoh, mengelakkan diri dari melakukan kancah maksiat.
ITU PERLU!!
Ego untuk mengelak perkara yang berdosa.
Dan ini memang bagus untuk diamalkan.

Kalau yang negatif.
Hanya mementingkan diri sendiri tetapi tidak pada orang lain.
Ini kerana menganggap dia sajalah yang betol.
Sukar untuk mengaku kesalahan diri sendiri setelah apa yang dilakukan.
Ataupun ingin menunjukkan dia sajalah yang hero.

Sebenarnyer aku nak cerita mengenai diri aku.
YES! I admit yang diri aku ni mempunyai ego yang agak tinggi.
Kadang kadang aku sendiri tak pasti samada ego aku ini yang jenis positif ataupun negatif.
Kadang kadang aku takut nak buat salah.
Kadang kadang ego aku buat orang berasa bersalah.
Aku degil! Kadang kadang berhati batu jugak.
Keras kepalapun sama saja.
Kadang kadang aku tak berapa fikirkan perasaan orang sekeliling.
Kadang kadang aku hanya mementingkan diri sendiri saja.
Tapi, tindakan aku bile sesuatu perkara adalah berdiam mengelak dari bercakap cakap.
Tapi, lebih kepada penulisan sebagai luahan.
Sebagai contoh, di wall fb, di blog ini juga malahan di tweet tweet jua.
Aku tidak berkata kata kepada dirinya.
Bukan kerana aku takut.
TIDAK! Tapi, itulah aku.

Yang sebenarnyer aku sangat mengambil berat pasal seseorang tuh walaupun aku menyepi.
Sebenarnyer aku sangat sayang akan seseorang tu walaupun aku berdiam seribu bahasa.
Sebenarnyer tiada langsung perasaan benci walaupun aku mengelak akan sesuatu.

Maaf! Aku memang ego!
Kadang kadang ego aku tak bertempat!

Bile kite ego kite sukar untuk meluahkan perasaan ini.
Kite rela untuk berdiam dan menunggu ia datang dengan sendiri.
Apabila ia datang kite wat endah tak endah.
Bile ia pergi barulah kite terasa sangat akan kehilangannya.
Benar! Dan itu memang benar!
Maaf!
And i wont do that again!

"I Am Of Nothing Special
I Am A Common Man
I've Led A Common Life
There Are No Movement Dedicated To Me And My Name Will Soon Be Forgotten
But I've Loved
Another With My Heart And Soul And To Me
This Has Always Been Enough."


~ Jaa ~