Wednesday, December 29, 2010

~ Saya Tak Kata Saya Hebat ~

Luahan jujur dari seorang manusia yang bergelar LELAKI.

Aku bukanlah seorang lelaki yang perlu ditabik mahupun ditunduk hormat sentiasa.
Aku bukanlah seorang lelaki yang TERlalu budiman untuk dicontohi.
Aku bukanlah seorang lelaki yang tiap kali perlu dimaki dan dihamun dikhalayak umum.
Aku bukanlah seorang lelaki yang boleh memuaskan kehendak semua kenalan.
Aku bukanlah seorang lelaki yang perlu disanjung tinggi oleh rakyat walaupun diri aku ini tinggi orangnya.

Aku cube untuk mengelak dari melakukan perkara-perkara yang jahil.
Aku cube untuk membuat perkara-perkara yang membolehkan aku rasa tenang dan bahagia.
Aku cube untuk menjadi insan yang boleh dibanggakan.
Aku cube untuk menjadi insan yang disenangi oleh kenalan.
Dan aku juga cube untuk menjadi insan seperti orang lain sama seperti kamu.

Saya Tidak Kata Saya Hebat.
Jika kau seorang yang rapat dengan diri aku dan jenis tidak kesah orangnya.
Barulah kau tahu siapa sebenarnya diri aku.
Dari perkara A hinggalah ke Z pasti kau tahu aku ini orangnya jenis yang bagaimana.
Diri aku yang tidak mudah untuk diperbodohkan.

Elakkan daripada membuat tanggapan yang tidak bersih.
Elakkan juga daripada melakukan kejahilan.
Elakkan daripada melakukan perkara-perkara yang boleh mengaibkan seseorang.
Memburuk-burukkan seseorang memang perkara yang tidak boleh diterima.
Aku mahupun kamu.

Aku tidak kesah siapapun yang membaca.
Dari kenalan mahupun stalker tak diundang.
Yang pasti ini luahan yang boleh dicatit didalam buku mahupun minda.
Jika ada "buku" yang hampir hangus, eloklah jika diganti dengan "buku" yang baru dan bersih.
Elakkan berprasangka yang boleh menimbulkan nafsu-nafsu syaitonnirrajim antara kita.

Sekali lagi, Saya Tak Kata Saya Hebat.
Tetapi, aku suka untuk memberi nasihat.
Jika di buka catitan lampau, banyak aku kaitkan perkara-perkara ini.
Walaupun Sungguh aku sendiri pun kadang-kadang tidak melakukannya.
Tetapi, sebagai seorang hamba di bumi, memang kelakuan kita sebegini.

Akhir catitan, jika tidak faham dengan penulisan.
Pergilah tuntut dengan yang lebih arif.
Ingat! Elakkan dari berprasangka buruk dan andaian sendiri.

~ Jaa ~

No comments: