Monday, September 27, 2010

~ Dah Mula Ber-BeloG ~

~ Ini cerita aku mase raya 2010 ~

Maaflah aku takde nasi himpit, lemang, ketupat, kuah kacang, rendang dan cerita yang nak diceritakan mase raya aritu. Eyh! Rayakan sebulan! So, skrang ni pun still raya what?? Am I right?? Ahahaha…
By the way, I have lots of story to tell.
Firstly, aku balik kampong Negeri Sembilan aritu malam raya. Kami sekeluarga tunggu abang yang on the way balik ke Selangor dari Overseas. Then, die sampai before berbuka puasa untuk kali yang terakhirnya. Sebab esok dah raya. Pakcik Ngah dah umum dah kat tv awal-awal lagi. Hahaha~
Then, malamnya kami gerak pulang ke kampong dengan 2 bijik keter. Sebijik mana cukup skrang ni. Dengan barang masing-masing penuh bonet+keter. Ish ish. Dah macam nak duk terus jerk at kampong tu. Ish ish~
Aku gerak ngan abang ngan kakak. Mama and bapak keter lain. Biasalah nak bagi romantic skit berdua-duaan. Bahaha~
Then, kami sampai kat kampong around 2330 kot. Not pretty sure plak bout that. Tak brapa alert tentang waktu ketika itu.
Then, yang dah ade kat kampong time tu keluarga PakUsu. Keluarga PakChek ada jerk at rumah die. PakUsu kate PakChek nak beraya kat rumah die dulu. Nanti-nanti baru dating ke kampong. Rumah PakChek dekat je ngan kampong kami semua.. So, jangan risaulah…
Then, sume pakat tito lambat syok duk bercerita (kami-kamilah ye cousin cousin semua). Dengan diorang duk pasang cerita ape ntah siap si cousin bawak woofer ngan DVD player dari Key Ill.. Ish ish. Bersungguh-sungguh nih! Bagus!
Tapi, aku time tu dah tak larat dah nak lepak lame-lame. Jam 0200 aku dah masuk tito cz esok pagi nak bangun nak gi sembahyang raya. Kakak pun tito lambat gak. Tapi, tak ingat plak kul brapa. Tapi cousin cousin semua tito lambat gler. Around 0400-0500 baru tito. Rasenyalah. Diorang yang bagitau. Huhu~

PAGI RAYA
Paginya aku bangun subuh. Ingat pas subuh leh dah tito. Tup tup. Segar gler plak mate ni. Takleh nak tito dah. Tapi, time tu aku malas lagi nak bangun g mandi ke makan ke ape ke kan. Aku pun ape lagi gi arr kaco kakak yang kat sebelah aku jer nih. Hahaha… best tul kacau-kacau kakak. Sampai kul 0740 kot. Pastu aku bangun g toilet gosok gigi cz nak makan lemang, ketupat. Wahh! Sedap sedap!
Pastu, around 0815 macam tu aku pun gi arr mandi dengan perot yang dah sedap gler nih.
Pastu, siap-siap nak g sembahyang raya dengan baju raya baru. Bahaha~
Then, sampai di Masjid Sungai Pah. Dekat je ngan rumah.
Then, takbir, takbir raya ape sume, dah habis tup tup, ahli jawatankuasa masjid ade wat pengumuman skit. Dalam penerangan die tu ade lah bagitau pasai student yang nak amik UPSR nanti untuk tahun ni. Yang ahli jawatan kuasa ni merupakan pengerusi PIBG untuk Sekolah Rendah Sri Peradong. Jangan wat main naaa… Sekolah ulu banatpun ade Facebook tau! Die suh lah sume bekas-bekas skolah tu add and upload sume pic yang ade untuk dibuat kenangan. Huhu~ haa~ skolah kampong pun hebat ok!
Then, sembahyang rayalah kami semua yang ade time tu. Pas solat raya, kutbah pe sume, kamipun pulang lah ke rumah. Disebabkan raya tahun ni jatuh pada hari jumaat, so, pada hari tu akan ada 2 sembahyang lah ye. Then, kami belom pergi beraya kerumah sape-sape pun lagi. Kami just duk je kat rumah tu. Sambil-sambil tu, kami berkaraoke arr!!! Dah cousin wak balik woofer yang besar gedabak. Kamipun nyanyi sakan arr. Tak kesah dah orang yang lalu lalang pe sume. Kami wat tak heran jer. Lame gak arr berkaraoke. Abis sume lagu yang aku tak penah nyanyi aku nyanyi. Hahaha~
Then, pas sembahyang jumaat, kami pergi rumah TokChek. Owh! Memang setiap tahun akan berkunjung kerumah ini yer. Paling menarik untuk dikunjungi adalah rumah TokChek arr!!!
Setiap tahun mesti macam ni. Bayangkan
RAYA = CARI JODOH
Wahhh! Meriahnya hidup ni. Hahaha. Aku suka aku suka ok!!! Owh!! Cousin aku juga suka ok!
Tapi, time kami sampai tu ade jugak yang tengah berkunjung kat rumah TokChek ni. Kire ramai arr penuh gak arr rumah…
Pas salam salam orang yang ade, kami naik atas rumah. Cucu TokChek yang tolong hidangkan. Ehem ehem. Gadis inilah yang aku slalu aim tiap-tiap tahun. Seronok sungguh. Setahun sekali jer dapat jumpe. Bayangkan. Begitu sekian lame baru diketemui.. Huhu~
Pas makan makan minum pe sume. Kamipun berangkatlah untuk kerumah MakLong plak. Kami sampaipun dah nak nak masuk waktu maghrib. So, elok sangatlahkan. Makan makan pe sume, solat maghrib then kamipun berangkat pulang. Sampai je dirumah kampong tu, kami tidak pulang lagi ye. Kami naik ke rumah Atok Darat. Atok Darat ni ayah kepada PakUsu aku. Pas abis bercerita pe sume kami pulanglah ke rumah untuk beristirahat plak.

~ Jaa ~

No comments: